söndag 24 maj 2015

Swimrun träning: Time minus 5 weeks

Planen för veckan har funkat någotsånär. 

Måndagen inleddes tidigt med simning en dryga 1000 meter. Efter råd och tips från min arbetskamrat så känns det ännu roligare att öva och jobba med tekniken i simningen. Visst är der smått ångestfyllt att ställa klockan på 5.30 för simning klockan 06.00 men känslan att komma till jobbet 7.30 och redan avverkat motionen är väldigt god. 

Tisdagskvällen körde jag och min granne skogslöpning i 5 km, där ungefär hälften gick över stock och sten. Vi kom ner i 6.11 min per km i snitt och det är en fin förbättring.  Speciellt när det är i skogen vi sprungit. Vår skogsrunda är fantastiskt fin med bokskog, stenar och havet. Dock innebär terrängen en hel del kryssande som saktar ner farten - dock inte flåset. 



På onsdagen packade jag simväskan igen och på lunchen simmade jag 1500 meter. Körde lite olika simsätt, men testade att crawla 600 m i sträck med dolme och det gick jättebra. Känns verkligen kul att jag börjar få kontroll på tekniken. Även om det är mycket kvar att öva för att känna riktigt att det sitter. 

Torsdag var planerad till vilodag medan jag hade tänkt köra intervaller på fredagen. Dock kände jag mig lite sliten och halsen lite rosslig. Det i kombination med att jag skulle behöva ordna barnvakt för att träna gjorde att jag var hemma med barnen istället. Lets dance och äppelbitar i soffan blev det istället. 


Regnet stod som spö i backen när vi vaknade på lördagen. Och 8 grader ute.  Men V skulle på fotbollsträning och tanken på att stå i regnet en timme och kolla på ett gäng femåringar fick mig att snöra på löpardojorna och förena nytta med nöje. Medan V spelade boll sprang jag på en gammal löparbana runt fotbollsplanen sidan om. Det blev 1200 meter uppvärmning. Sen körde jag några intervaller genom att jag "maxade" de första 200 meterna och sen sprang sakta för återhämtning de sista 200 meterna.  Jag körde 5 varv, dvs 2000 meter. Sen varvade jag ner 800 meter. Så intervallerna blev gjorda denna veckan med och totalt då 4 km. 

Jag avslutade veckan med en grym insats. Det var dags för långpass och jag trodde inte jag hade energi till att ge mig ut egentligen. Men jag gjorde det ändå. Jag var fantastiskt stark i benen och de första 3 km gick kraftfullt och snabbt framåt i riktigt bra tempo neremot 5.45 per km. Vid 5,5 km började jag känna viss trötthet i kroppen, men faktiskt först då. Innan dess kändes allt kanon. Intervallträningen ger resultat. Helt klart. Så de första 7 km gick faktiskt i snitt kring 5.55 min per km. Sen lämnade jag asfalten och begav jag mig in i skogen. Då gick pulsen upp rejält över stock och sten och jag fick tagga ner på tempot. Planen för dagens pass var 9 km, men eftersom jag var mitt i skogen när jag kom så långt så bestämde jag mig för att köra på till 10 km. Så jag pressade på och snittade efter 10 km, ganska utpumpad, på 6,07 min/km. Helt grymt tycker jag själv att det går att bättra på kondis så pass bra på några veckor. Bra jobbat Jessy!


En grej jag tog notis om idag var att vid ca 9 km började jag frysa på ett sätt som jag misstänker indikerar att energin är slut. I fortsättningen ska jag ta med mig någon form av energi och börja öva på att förtära det under passet så att jag bibehåller energinivå och orkar längre perioder av träning. 

1 kommentar:

  1. Shit vad du är cool alltså! Så jäkla duktig!
    Kram

    SvaraRadera